Bestrijd burn-out met COMET

Wie zich eenmaal ziek meldt vanwege burn-out, is gemiddeld 242 dagen uit de running. De COMET-methode is succesvol in het voorkomen ervan.

Wat werkt nu echt in het voorkomen van burn-out? Tijdig voor ontspanning zorgen na inspanning bijvoorbeeld, opdat je niet geveld wordt door een permanente overload aan cortisol. Of een beetje mindful in het leven staan, zodat je bewust bent van wat er om je heen gebeurt en hoe je in het leven staat. Luisteren naar de signalen van je lichaam. Bekende dingen die allemaal heel verstandig zijn om te doen.

Doe je dit soort dingen niet, en ben je eenmaal burn-out, dan wordt het erg moeilijk om dit soort voor de hand liggende dingen te doen. De uitputting die je bij burn-out ervaart, gaat vaak gepaard met een gevoel van vervreemding en een verminderd gevoel van competentie. Je voelt je tekortschieten. Je denkt dat je je werk niet meer aankunt, je ervaart je hele omgeving, je leidinggevende, je collega’s als bedreigend, en je weet niet hoe je het onheil van de nederlaag moet afwenden.

Competitive Memory Training

Je zelfvertrouwen is onder het vriespunt gezakt. Wat je dan kan helpen, is een methode die je op het andere been zet en je afstand laat nemen. Een bewezen aanpak is de Competitive Memory Training (COMET). Door een positieve herinnering op te roepen, kun je het negatieve gedachtenspoor afremmen. Je moet dit trainen door dagelijks te oefenen met positieve herinneringen, ze bijhouden in een dagboek en ze koppelen aan situaties die negatieve beelden en gedachten oproepen.

De COMET-methode is succesvol in het voorkomen van burn-out

Een voorbeeld. Een medewerkster, Joke, dreigt burn-out te raken omdat zij zich verantwoordelijk voelt voor haar collega’s en de goede sfeer. Een slechte sfeer betrekt ze op zichzelf, alsof zij gefaald heeft. Ze neemt de spanningen op het werk mee naar huis en slaapt er slecht van.

Haar gevoel van verantwoordelijkheid is ontstaan in haar jeugd. Haar zus van een jaar ouder was een opstandige puber, er waren veel conflicten en op een gegeven moment dreigde haar zus zich van kant te maken. Joke herinnert zich nog hoe ze zelf sidderend in een hoekje van de kamer zat. Zó naar wilde ze zich in haar leven nooit meer voelen en dit leidde tot overdreven collegiaal gedrag, waarbij ze zichzelf wegcijferde.

Een competitieve positieve herinnering uit haar jeugd biedt tegenwicht aan de akelige herinnering aan haar zus. Ze herinnert zich hoe ze samen met haar zus hockeyde. Dit positieve beeld helpt haar om het negatieve beeld af te remmen en de angel uit haar houding in het hier en nu te halen. Als de spanningen in haar werk oplopen, haalt ze een leuk moment van collegialiteit naar voren, waardoor ze de spanning bij de ander laat en niet op zichzelf betrekt.

Piekeren

COMET kun je toepassen bij een negatief zelfbeeld, maar ook op andere symptomen van burn-out, zoals piekergedachtes. Een studente die bijvoorbeeld piekert over haar tentamen en bang is om te falen, roept positieve beelden over zichzelf op en koppelt deze beelden aan de angst om te falen in de toekomstige tentamensituatie. Dit kun je ook op angst voor een functioneringsgesprek toepassen. De valkuilgedachte is bijvoorbeeld: ik ben niet goed genoeg. Het opkomen van deze gedachte kun je remmen door aan het toekomstige functioneringsgesprek positieve voorbeelden van resultaten in je werk te verbinden.

Het oproepen van positieve beelden verandert twee dingen: je krijgt een luchtigere visie op het probleem en je krijgt meer gevoel dat je het aankunt. Het werkt beter dan positief denken, omdat je het positieve beeld, de herinnering, daadwerkelijk hebt ervaren. Daarin ligt de kracht van de COMET-methode.


Bron: Staring A.B.P e.a. (2016), ‘Self-esteem treatment in anxiety: a randomized controlled crossover trial of Eye Movement Desensitization reprocessing (EMDR) versus Competitive memory Training (COMET)’, Behaviour Research and Therapy.
Vorig bericht
Stresstips zinloos zonder commitment werkgever
Volgend bericht
Wanneer krijg je last van een trauma?

Gerelateerde berichten

No results found

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu