15 Voelen doet ertoe

Thema: stoppen met snacken

Het is één ding om je gedachten te veranderen bij je poging minder te snacken, maar iets aan je gevoelens te veranderen is weer even wat anders. Voor je gedachten kun je de mind switch toepassen (dag 14) en daarmee je doel bereiken. Maar hoe pak je je gevoelens aan? Hoe zou je ervoor kunnen zorgen dat je bijvoorbeeld minder last krijgt van frustratie als je een snack aan je voorbij laat gaan? Of afziet van een heerlijk glas sprankelende witte wijn?

Als je je gevoel wilt veranderen, zul je eerst bewust moet worden van wat je voelt. Voel je af en toe frustratie bij deze challenge? Ja?  Waar voel je dan die frustratie? In je kaken? Je schouders? Je buik? En wat gebeurt er in je lichaam? Klopt je hart sneller? Versnelt je ademhaling? Span je je spieren? Voel je het in je kaken? Als je frustratie voelt, komt je lijf in de vecht- of vluchtstand. Maar je bent thuis, er valt niks te vechten of te vluchten. Je zit op de bank, of achter je scherm, bent aan het werk of hebt vrij. En daar zit je met je frustratie. Het liefst zou je het weg eten. Maar dit is nu wat je net niet wilt doen. Wat je dan wel kunt doen, is stilstaan bij die frustratie. Ga eens timen hoelang het duurt. 

Opdracht: Timen van gevoel van frustratie

Zet ieder uur een alarm op je mobiel en ga na hoe je je voelt. Bij andere gevoelens dan frustratie noteer je alleen je gevoel: blij, bang, bedroefd. Je kunt ook een lachend gezichtje, bang gezicht en een bedroefd gezicht tekenen. Als het een boos gezicht is (frustratie is een vorm van boosheid) hou dan de tijd bij dat je boos bent. Maakt het moment van de dag uit? Wanneer houd je de frustratie langer vast? Belangrijk is dat je het niet probeert te veranderen, maar het gewoon accepteert. 

Meer lezen 

In hoofdstuk 15 van Stoppen met snacken p. 125- 133 kun je lezen hoe mindfulness je kan helpen meer met aandacht in het moment te zijn. Je focust wanneer dat nodig is, bent opmerkzaam, hebt oog voor je omgeving en verbind je met jezelf en je omgeving.  

Het zou kunnen dat de gedachte ‘wat is dit naar voor me, of ‘wat ben ik zielig’ aan de drang tot snacken ten grondslag ligt. Belangrijk is die gedachten uit te dagen. Maak de rationele zelfanalyse van p. 92-94 en leer de gedachte dat je het zwaar hebt, de dupe bent of zielig bent uit te dagen. 


© carien karsten, stoppen met snacken, swp, 2022

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.