16 Minder koolhydraten, maar wel gezonde

Thema: stoppen met snacken

Koolhydraten is een verzamelnaam voor suikers, zetmeel en vezels. Zonder koolhydraten kun je niet leven, ze leveren brandstof voor je lijf. Vooral de hersenen verbruiken veel koolhydraten. Koolhydraten leveren per gram 4 calorieën op, net zoals eiwit. Ter vergelijking: vetten leveren 9 calorieën per gram. De vezels uit belangrijke bronnen voor koolhydraten, zoals granen, heb je nodig om bijvoorbeeld hart- en vaatziekten en diabetes te vermijden. De Gezondheidsraad adviseert om 40 tot 70% van je energie uit koolhydraten te halen. Een vrouw heeft gemiddeld 2000 calorieën per dag nodig, waarvan ze dus het best 800 tot 1400 calorieën uit gezonde koolhydraten kan halen. 

Gezonde koolhydraten

Goede bronnen voor koolhydraten zijn volgens het Voedingscentrum: volkorenbrood, volkorenpasta, bulgur, zilvervliesrijst, fruit, groente en peulvruchten. Misschien kun je hier de donkere, bittere chocola>70% aan toevoegen. Deze producten zitten vol zetmeel, vezels en voedingsstoffen (complexe koolhydraten) en dat levert je een verzadigd gevoel op. De drang om er te veel van te eten is niet zo groot. Wil je afvallen, eet dan veel pompoen. Pompoen bevat wel gezonde koolhydraten, maar niet heel veel calorieën. Ook mungbonen zouden helpen om af te vallen. Ze zijn lekker in een curry. 

Naast de langzame koolhydraten zoals hierboven genoemd, heb je ook snelle koolhydraten. Ze worden snel in bloedsuiker omgezet, het verzadigingsgevoel krijg je al na één hap, maar op die supersnelle piek, volgt een diepe suikerdip. Je bent ook snel weer toe aan een volgend hapje! Denk aan chocoladetaart, of Bossche bol, of anders wel een oliebol. 

Producten met toegevoegde suikers, zoals kant-en-klaar maaltijden, vruchtensap of frisdrank zitten boordevol snelle koolhydraten. Hetzelfde geldt voor honing en voor de zogenaamde gezonde vervangers daarvan zoals ahornsiroop.

Koolhydratenverslaving

Van koolhydraten kun je ook te veel binnenkrijgen. Dat gebeurt als je voornamelijk koolhydraten eet. Als kind moest je bijvoorbeeld al vroeg voor jezelf zorgen en at je vooral brood, pasta en – als het er was – taart. Als volwassene ontbijt je nog steeds het liefst met appeltaart. En als je een fysiek beroep hebt, word je er niet eens zo dik van, maar je spijsvertering is wel overbelast. Maag en darmen raken in de war, je krijgt er hoofdpijn van, een opgeblazen gevoel, misselijkheid en diarree. Maar zeg je, je kunt niet zonder die muffins of chocoladecroissants. Misschien lukt het je een paar weken om ervan af te zien, maar dan krijg je me toch een vreetbui. 

Opdracht: Bedenk alternatieven voor de muffins en chocoladecroissants

Goed eten, bewust kauwen is al een goed begin. Sla geen maaltijden over. Zet je snackmomenten op een rij en bedenk voor ieder moment een alternatief. Eet je graag appeltaart bij je ontbijt? Doe dan iets met kikkererwtenpannekoekjes of een gezonde granola. Halverwege de ochtend trek? Neem een stukje fruit. En ja, die lange middag. Waarop kun je jezelf trakteren? Zeewierchips? Pittige pitten? Groente met hummus? Waterijsje van fruit of groente? In de avond wat kwark met banaan? Zoek voor jezelf uit wat je nog meer lekker vindt. 


© carien karsten, stoppen met snacken, swp, 2022

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.