17 Imaginair snacken om van je craving af te komen

Thema: stoppen met snacken

Als je snackt om even te ontsnappen aan nare gevoelens, dan zal het moeilijk zijn om de craving te stoppen. Om meer in balans te raken en niet vanuit emotie te eten kun je op de drang of craving om te overeten deze D-I-Y oefening toepassen. Deze hele goede oefening moet je gewoon proberen. Het helpt je echt om aan de druk die je voelt te ontsnappen. 

In je verbeelding ga je snacken en tegelijkertijd jezelf afleiden door je werkgeheugen te belasten. Bijvoorbeeld door het spelletje Tetris te spelen, of de Strooptest te doen. Bij de Strooptest zie je snel achter elkaar op een scherm de woorden voor kleuren verschijnen, zoals groen en rood. De letters van die woorden hebben steeds een verschillende kleur. Zo kan het woord ‘groen’ met groene letters geschreven zijn, maar ook met rode of blauwe. De grap is dat je zo snel mogelijk de kleur van het woord moet noemen, niet wat het woord zegt. Bij het in rood geschreven woord groen, zeg je dus geen groen maar rood. Dat vergt veel concentratie, en dat belast dus je werkgeheugen. Je kunt de Strooptest even uitproberen op psycho-tests.com. Dan weet je hoe die werkt. Als je wat langer de Strooptest wil doen, dan kun je hem beter doen op de gratis versie van www.cloudemdr.com. Als je weet hoe dat gaat dan kun je overgaan tot het imaginair uitvoeren van snacken, gecombineerd met werkgeheugenbelasting. Je gaat dan als volgt te werk.

Opdracht Imaginaire snack-oefening
  1. Bepaal op een schaal van 0-10 hoe hoog je drang scoort om een zak chips leeg te eten (of ijs, of chocola, of wat dan ook wat je wil bingen)
  2. Stel je de muffins voor of iets anders dat je achter elkaar verorbert. 
  3. Doe dan tegelijkertijd de online Strooptest of speel de game Tetris. 
  4. Is er iets veranderd in je craving? Hoeveel scoort die nu?
  5. Bij 0, sluit af en bedenk wat je van deze oefening hebt geleerd. 

Doe deze oefening twee keer per dag, los van de daadwerkelijke craving. Zo raak je ermee vertrouwd. Je brengt ook het oproepen van de drang en het weer loslaten onder je controle. Daarbovenop ga je, iedere keer dat je de drang voelt om te genieten van jouw favoriete snack, nu imaginair snacken terwijl je je werkgeheugen belast door zoiets als de Strooptest te doen of Tetris te spelen. 

Meer lezen over imaginair snacken

Het Drang EMDR Protocol (DEP) is een oefening bedacht door twee EMDRtherapeuten, zie ‘Stoppen met snacken’, p. 97. 


© carien karsten, stoppen met snacken, swp, 2022

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.