18 Eerste Hulp Kit tegen terugval

Thema: stoppen met snacken

Nog steeds geen cadeautje voor een goede vriendin gevonden?  Je gedachten dwalen af, waar heb je zin in, een muffin, roomijsje of juist iets hartigs? Een zak friet met mayo? Wat een tantaluskwelling, altijd maar denken aan eten. En één keer aan die drang toegeven is toch niet zo erg? 

Je hebt helemaal gelijk, één keer iets snacken is echt niet erg. Maar de kans is groot dat je je daarna nog meer gefrustreerd voelt en je een kont-tegen-de kribreactie hebt. Je denkt: ik ben toch al de mist in gegaan, dus waarom zou ik niet ook dat extra stuk taart, chocola of wat dan ook eten. Stel jezelf de vraag waar je echt behoefte aan hebt. Met een dekentje op de bank een serie kijken? Een warm bad? Een gezonde snack, zoals worteltjes met hummus? Een tip: neem iets mee als je de stad ingaat voor dit soort frustratiemomenten. Het is fijn om je frustratie weg te kauwen. Niks mis mee.

Dit kan je helpen als je gestrest bent of in een dip zit en eigenlijk niets kunt bedenken waardoor je je beter voelt. Je kunt dan denken aan: 

  • Even knuffelen met je partner, je kind, huisdier, vriend of vriendin. 
  • Naar foto’s of filmpjes kijken die je een goed gevoel geven. 
  • Tekenen, schilderen, kleuren, breien, haken, een goed boek lezen. 
  • Iets bakken wat lekker ruikt en past bij gezonde voeding. 
  • Naar fijne muziek luisteren met je oortjes in. 
  • Een massage of een wellness dagje boeken. 
  • Zwemmen, een warm bad nemen. 
  • Een korte wandeling maken of dansen of fijne muziek.
  • Bellen met een goede vriendin. 
  • Je schouders losmaken, op je ademhaling focussen en je voorstellen dat je op een mooi strandje ligt of dat je de heerlijke geur van bloemen, bijvoorbeeld hyacinten, ruikt.
Opdracht

Schrijf eens op wat de risico’s zijn voor terugval in snackgedrag. En geef jezelf per risicomoment een tip voor hoe je ermee om kunt gaan. Voor deze lijst is het handig als je die af en toe aanvult. Ga er op een goed moment er even voor zitten en bedenk wat je de laatste tijd prettig hebt gevonden en wat je lijf een warm en ontspannen gevoel heeft gegeven. Op www.carienkarsten.nl staat onder de button ‘oefeningen’ een test over copingstijl (hoe hanteer je problemen, zoals niet meer snacken). Handig om in te vullen, dan heb je een beeld van je favoriete copingstijl. Ook zie je welke copingstijl je meer zou kunnen ontwikkelen. 

Risico’s voor terugvalEerste Hulp Kit
  
  
  
  
Meer lezen  

Stoppen met snacken, p. 149-152 over valkuilen omzeilen. 


© carien karsten, stoppen met snacken, swp, 2022

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.