21 Hoe werkt jouw vitaliteitstype?

Thema: stoppen met snacken

Als je je energiek voelt, is het waarschijnlijk makkelijker om deze challenge te volgen dan wanneer je je uitgeput voelt. Hoe beter je begrijpt hoe je oplaadt, hoe groter de kans dat je het stoppen met snacken volhoudt.

In hoofdlijnen kun je mensen indelen in vier vitaliteitstypes. De types worden bepaald door de mate waarop je energie op handelen of denken is gericht, en de mate waarin de energie betrekking heeft op anderen of op jezelf. Op die manier kun je vier types onderscheiden die ieder hun kracht en zwakte hebben. De kracht kan helpen het stoppen met snacken vol te houden. Is die kracht weg dan is het moeilijk om de verleiding van een lekker hapje te weerstaan. Door je eigen type te kennen en te accepteren kun je optimaal invulling geven aan een gezond leven en eetpatroon.

Vier vitaliteitstypes

De vier types die we onderscheiden zijn: de vernieuwer, de aanpakker, de teamspeler en de beschouwer. Je past nooit helemaal binnen een type, maar je zult je in het ene meer herkennen dan in het andere. Als je je bewust bent van je eigen type, dan weet je ook wat voor jou de kansen en blokkades zijn bij het stoppen met snacken. En dat niet alleen. Je kunt er ook voor kiezen om het gedrag van een ander type te kiezen als dat je kan helpen om je aan je challenge te houden.  

De vernieuwer is vol passie, energiek en veranderingsgericht. Geen nieuw restaurantje ontgaat haar. Wat eten betreft probeert ze altijd nieuwe dingen uit. Ze is een van de eersten die een trend als vegan omarmt en uitdraagt. Gezond leven houdt voor haar in dat ze de nieuwste trends op eetgebied uitprobeert en experimenteert met alcoholvrije drankjes. Als ze gevloerd is gaat ze snacken. De behoefte aan troosteten kan dan onweerstaanbaar zijn.

De aanpakker is actie- en resultaatgericht en houdt wel van een uitdaging. Een alternatief weekmenu bedenken, winkels vinden die gezond voedsel verkopen, en het eigen eetpatroon veranderen, is voor dit type een uitdaging die ze graag aangaat. Is de energie op, dan is ze snel geïrriteerd, slordig en besluiteloos. Op zulke momenten grijpt ze dan naar de eerste de beste snack. 

De teamspeler is gericht op anderen, kan zich er goed in verplaatsen en is op haar best als ze anderen kan helpen door bijvoorbeeld eens lekker soulfood voor ze te koken. Gezond leven moet voor haar betekenis hebben in haar relatie met anderen. Ze zou bijvoorbeeld als vrijwilliger kunnen werken bij een voedselbank. Een teamspeler die vermoeid is, wordt besluiteloos en zoekt dan naar een ‘even weg’ of verdoofmomentje. Met een zak chips op de bank kan hierin prima voorzien.

De beschouwer is vasthoudend en verstandig en weet een eenmaal begonnen project vaak tot een goed einde te brengen. Qua eten is hij dol op traditionele gerechten, en heeft hij een voorkeur voor seizoensgroenten. Hij weet ook raad met vergeten groenten. Hij serveert de aardappelpuree zoals oma die maakte met Kerst. Als bij dit type de energie weg is, voelt hij zich verlamd en krijgt hij last van uitstelgedrag. Minder snacken? Dat komt morgen wel, denkt hij dan. In zo’n toestand is de beschouwer als snel geneigd radicaal te stoppen met een eenmaal begonnen afkicktraject. 

Opdracht

Onderzoek in welk type je je het meest herkent en ga dan na in hoeverre je snackgedrag daardoor is bepaald. Kijk hoe je ervoor kunt zorgen dat je zoveel mogelijk in je kracht zit. Zoek naar de activiteiten en omstandigheden waarin jij jouw positieve energie kwijt kunt.

Als er dingen zijn die je wilt veranderen, kijk dan niet alleen naar je eigen energiegevers, maar probeer dan ook eens het gedrag van een ander vitaliteitstype te imiteren en kijk hoe dat je kan helpen. Als je door de bril van dit type naar de afgelopen weken kijkt, wat heb je voor nieuwe dingen geleerd? Van welke gewoonte of welk gedrag zou je graag afscheid nemen en wat is echt voorbij, komt niet meer terug? Wat is in ontwikkeling? En welk vitaliteitstype kan je helpen bij de ontwikkeling? En als iets tegenzit: zet de bril op van je vitaliteitstype om daar goed mee om te gaan. 


© carien karsten, stoppen met snacken, swp, 2022

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.