22 Een goede nachtrust

Thema: stoppen met snacken

Hoe ziet een goed nachtje slapen eruit? Op het moment dat je hoofd het kussen raakt, vertragen je ademhaling en hartslag, je spieren ontspannen, je bloeddruk daalt net als je lichaamstemperatuur. Je brein maakt melatonine aan, de hersengolven gaan van de snelle bètagolven, naar alfagolven en vervolgens naar de rustige thètagolven. Gedurende de nacht doorloop je een aantal stadia. In het eerste lig je net in bed, het tweede beslaat de tien minuten die je nodig hebt om in slaap te vallen, het derde stadium is dat van de lichte slaap en daarna slaap je in stadium vier een half uurtje diep. Vervolgens heb je de REM-slaap waarin je droomt. Stadia twee tot vijf herhalen zich steeds en duren op zich een uur tot anderhalf uur. Onderzoekers hebben geconstateerd dat zonder geforceerd wakker worden door de wekker je ruim acht uur slaapt. 

Voorkom nachtelijke eetbuien

Je krijgt ’s nachts honger als je een uur voordat je gaat slapen gaat snacken. Je lijf maakt dan insuline aan, het stresshormoon cortisol gaat omhoog en na een uurtje krijg je een suikerdip.  Je wordt wakker met een hongergevoel. Het beste is natuurlijk om ’s avonds voldoende te eten. Je darmen houden van een voedselvrije periode van 12 uur. Mocht je toch trek hebben ’s avonds, eet dan een banaan, drink wat melk, eet een mandarijntje of wat ander fruit. De voedingsvezels in fruit zorgen voor verzadiging en leiden niet tot een suikerdip. Je kunt ook suikervrije crackers eten, met bijvoorbeeld wat notenpasta erop. 

Eten dat slapen bevordertEten, drinken en activiteiten waardoor je slechter slaapt
erwtenmeer dan één kop koffie
frambozenroken
linzenalcohol
bramengezouten noten en pinda’s
zwarte bonenzoete sapjes of zwarte thee ‘s avonds
avocado’schips
artisjokkensuiker- of vetpiek na 20. 00 uur
perensporten laat op de avond
broccolizoute pizza
volkorenpastamoeilijke gesprekken
witlofzwaar tafelen ‘s avonds
havermoutdoorwerken, mailen en appen
Opdracht Voorkom nachtelijk gepieker

Je slaapt beter in als je aan positieve dingen denkt. Haal bijvoorbeeld een mooie vakantieherinnering op, bijvoorbeeld van uitgaan, snorkelen, of hiken. Denk aan drie dingen die goed zijn gedaan overdag of die je aan het lachen hebben gemaakt. Maak van deze oefening een gewoonte. 

Meer lezen

Meer tips over slapen en relaxen kun je lezen in mijn werkboek Uit je burn-out, een 30-dagenprogramma, Kosmos. 


© carien karsten, stoppen met snacken, swp, 2022

1 reactie. Reactie plaatsen

  • Dag Carien – goed slapen is het belangrijkste voor mij om niet te gaan snacken . Als ik laat uit eten ga, na 6 uur heb duurt het 3 dagen voor ik weer in m’n ritme ben zonder te snacken.

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.