23 Door minder te snoepen beperk je je risico op een hartaanval

Thema: stoppen met snacken

Angela at lange tijd iedere avond een doos met zo’n negen à tien bonbons leeg. Ze werkte keihard en genoot echt van deze ontspanning aan het einde van de dag. Om ondanks al die bonbons niet te dik te worden sloeg ze vaak een maaltijd over. Haar broer, huisarts, waarschuwde haar voor diabetes type 2 en ze is ermee gestopt. Ze zette zich in voor haar echte verlangen en dat was een eigen bedrijf te beginnen.  Daar slaagde ze in en doordat ze veel beter in haar vel zat kon ze de bonbons laten staan.

Medische redenen

Het risico op diabetes type 2 is niet het enige risico dat je loopt als je veel snoept. In een kranteninterview zegt cardioloog Remko Kuipers dat artsen meer moeten letten op bloedwaarden. Een patiënte (65) van hem die een hartinfarct heeft gehad was slank en had een normale bloeddruk. Geen risicofactoren aanwezig voor een hartaanval. Bloedonderzoek wees echter uit dat haar triglyceriden (vet in de bloedbaan) wél verhoogd waren. Hoe hoger de triglyceriden hoe hoger de hoeveelheid vet die uit je lever komt. Kuipers vroeg de vrouw hoe het kon dat ze slank was maar toch een verhoging had van de triglyceriden. ‘Ik snoep wel heel veel’, zei de vrouw ‘en daar ga ik wat aan doen.’ Overgewicht is om meerdere redenen niet goed voor je hart. Je hart is als een motor en als je te zwaar bent kan die motor het niet aan en slijt veel sneller. 

Het risico van overgewicht op hart- en vaatziekten is wel bekend, maar het risico van verhoogde triglyceriden is vrij onbekend. Triglyceriden zijn de calorieën die je over hebt, ze worden niet gebruikt voor je inspanning en het lichaam slaat ze op als vet. Later kunnen deze triglyceriden gebruikt worden voor verbranding. Alleen heb je dan meestal ook wel weer genoeg gegeten met als gevolg dat de vetten worden opgeslagen op je buik en je billen. Geraffineerde en eenvoudige koolhydraten – denk aan een lekker taartje – en alcohol kunnen het triglyceridegehalte verhogen. Net als gezonde en ongezonde vetten. Denk bij ongezonde vetten aan transvetten, rood vlees, pluimvee en sommige volvette zuivelproducten. Olijfolie, avocado en noten, halfvolle zuivelproducten zijn de gezonde vetten en verhogen het triglycerideniveau minder. 

Wat kun je nog meer doen dan minder snacken? Stress heeft veel invloed op onze gezondheid, van het stresshormoon cortisol word je dik. Je zou kunnen beginnen met je leven meer ontspannen in te richten door meer pauze te nemen. Je werkt bijvoorbeeld 35 minuten, neemt pauze, werkt daarna weer 35 minuten en neemt na de derde keer 35 minuten een wat langere pauze van een half uur. 

Verder lezen

Stoppen met snacken: over Angela pagina 68 -70. Over koolhydraten, vetten en suikers: pagina 56 – 64. Over het stresshormoon cortisol: pagina 49 – 50.  Voor het effect van leefstijl, zie ook Bernadettes succesverhaal, pagina 161-166.

Opdracht

Plan pauzes in je leven. Plan heel bewust in je agenda korte pauzes. Zoek een leuke kleur uit voor de pauze, knalroze bijvoorbeeld en zet de pauze met knalroze letters in je agenda. Monitor hoe goed dit je afgaat, dat je niet de ‘gaatjes’ benut voor snel overleg. 


© carien karsten, stoppen met snacken, swp, 2022

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.