24 Power tools

Thema: stoppen met snacken

Wat werkt bij jou het best om niet toe te geven aan je drang tot snacken? Het niet in huis hebben? Verandering van gewoonte? Meer pauzes overdag, waardoor je minder moe bent? Je gedachten veranderen, je gevoel dat je troost nodig hebt loslaten? Hoe lukt het je in een goed humeur te blijven ondanks de frustratie dat je je niet met zoetigheid beloont voor inspanning? Het gaat allemaal niet vanzelf en de ene dag is het makkelijker dan de andere. Dat geldt voor iedereen. Hierbij wat Power Tools om je te ondersteunen.

Oefening: helpende suggestie

Net als bij dag 10 is deze oefening gebaseerd op zelfhypnose. 

Focus: maak het jezelf gemakkelijk, neem even de tijd voor jezelf. Tien minuten, een kwartier, dat is genoeg. 

Ademhaling: richt je op je ademhaling. Je ademt een paar seconden in, houdt je adem even vast en ademt langzaam uit, naar de grond. Je uitademing is langer dan je inademing. En tijdens je ademhaling voel je de ontspanning in je lijf dieper en dieper worden, je gelaatspieren verzachten, je laat je schouders los en voelt je gewicht in de grond of de stoel zinken. 

Suggestie: zie voor je hoe je in de winkel of op de markt verse en gezonde groentes haalt, zie de paddenstoelen voor je, de pastinaak, wortels en bietjes in verschillende kleuren. Allemaal vers, lokaal voedsel. Zie hoe je van de pastinaak een puree maakt, een ragout van de champignons en als garnering een paar plakken van de in de oven gepofte worteltjes en bietjes. Je hebt verse aardbeien als toetje. Je zit aan tafel en proeft heel aandachtig van het eten, hapje voor hapje. Het smaakt allemaal superlekker. Je geeft jezelf toestemming zoveel te eten als je wil, je stopt wanneer je geen trek meer hebt. Je voelt dat je buik aangenaam vol zit en je smaakpapillen geheel verzadigd zijn. Jezelf voeden voelt zoveel beter dan jezelf uithongeren.

Posthypnotische suggestie: door zo goed voor jezelf te zorgen, neemt je zelfvertrouwen toe, je huid ziet er goed uit, je voelt je vitaal en uitgerust. Energiek. En iedere keer dat het verlangen naar zoetigheid toeneemt, herinner je jezelf aan dit energieke gevoel. Hoe goed het voelt om gezond en voedzaam te eten. Dit wil je blijven doen, je leven lang.

Terugkeer: je richt je op je ademhaling en je keert terug met je aandacht in het hier-en-nu. Je voelt je verfrist en ontspannen.

Reflectie: wat valt je op? Wat spreekt je aan als je aan lokaal en vers eten denkt? Schrijf op in je dagboek wat het meest opvallend is.

Meer lezen

Op pagina 81 van Stoppen met snacken staat een visualisatie over chocola die je mogelijk kan helpen ervan af te blijven. Je voert de suggestie in dat chocola is als het rubberen spul dat de tandarts gebruikt om een gebitsafdruk te maken. Posthypnotisch is dan de suggestie dat iedere keer dat dit verlangen naar chocola weer opkomt het gevoel terugkeert van het rubberen kleefspul in je mond. 


© carien karsten, stoppen met snacken, swp, 2022

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.