< terug naar oefeningen

Burn-out

Oefeningen om burn-out te herkennen en voorkomen

Waarschuwingssignalen burn-out

Als je niet luistert naar de waarschuwingssignalen en geen actie onderneemt om meer te ontspannen en een tandje minder hard te werken, gaan de waarschuwingssignalen over in alarmsignalen:

Mentaal: je voelt je uitgeput, je zit er helemaal doorheen.

Fysieke klachten: je hebt nek- en schouderklachten. Ook hoofdpijn, hartkloppingen, tintelende vingers, slaapproblemen, eczeem zijn mogelijk.

Cognitieve klachten: je wordt vergeetachtig, je  kunt je niet concentreren, je kunt geen twee dingen meer tegelijk doen.

Emotionele ontregeling: je raakt voor je gevoel de controle kwijt, je voelt je machteloosheid, snel gefrustreerd en labiel. Je kunt niets meer hebben.

Gedrag: je maakt meer fouten, bent weinig productief, je voelt weerstand tegen nieuwe dingen en je trekt je terug.

Interpersoonlijk: je voelt achterdocht ten opzichte van anderen, je maakt meer ruzie en raakt in een  isolement.

Sla je ook deze alarmsignalen in de wind, dan loop je risico op burn-outklachten. Die lijken op de alarmsignalen, maar ze gaan niet meer over als je gas terugneemt. Je moet dan meer extra maatregelen nemen om de stresshormonen weer in balans te krijgen.

Uit: Carien Karsten, Tot hier en niet verder, in 9 stappen uit je stress en burn-out, Kosmos, 2014

Menu