Hoe kom je er achter of je aan het opbranden bent? Wat zijn de waarschuwingssignalen? Het gaat vaak om kleine dingen, zoals vaker uitvallen dan vroeger, een korter lontje hebben, vergeetachtig zijn, niet meer kunnen lachen om gekke dingen, je alles aantrekken. Vul de vragenlijst in zoals je je op dit moment voelt. Sommige vragen gaan over het verschil met vroeger. Denk dan aan hoe je je een half jaar tot een jaar geleden voelde. 

Antwoordmogelijkheden: 1-5:

1= nooit of zelden; 2=soms waar; 3=in de helft van de gevallen waar; 4= vaak waar; 5= bijna altijd waar. 

Als je met je rechtermuisknop op deze pagina klikt kun je hem printen of als pdf opslaan.
 12345
Ik voel me moe, ook al heb ik voldoende slaap gehad     
Ik ben ontevreden over mijn werk     
Ik voel me zonder enige reden of oorzaak bedroefd     
Ik ben vergeetachtig     
Ik heb een kort lontje en val snel uit of reageer negatief     
Ik trek me terug en mijd anderen, zowel op het werk als privé     
Piekeren houdt me ’s nachts uit mijn slaap     
Ik ben vaker ziek dan vroeger     
Mijn werk geeft geen energie     
Ik kan minder hebben, heb vaker ruzie     
Meer afstand en prikkelbaarheid doen mijn werk geen goed     
Om me beter te voelen verdoof ik me met alcohol, drugs of kalmerende middelen     
Met anderen overleggen is een bron van spanning     
Ik kan me minder dan vroeger concentreren op mijn werk     
Het werk verveelt me     
Ik werk hard, maar bereik weinig     
Ik voel me gefrustreerd en niet erkend in mijn werk     
Ik zie er tegen op om naar mijn werk te gaan     
Sociale activiteiten putten me uit     
Seks vraagt teveel energie     
In mijn vrije tijd kijk ik voornamelijk series      
Ik heb weinig om me op te verheugen in mijn werk     
Het werk laat me niet los als ik vrij ben     
Privé komt in de knel door mijn gevoel over mijn werk     
Mijn werk lijkt zinloos     
Totaal     

Score

25-50  Het gaat goed. Je kunt wel even kijken of er een patroon zit in waar je hoger op scoort om daar eventueel wat verbetering in te brengen

51-75  Je riskeert op te branden. Maak een lijst van energiegevers en –vreters en span je in om de energiegevers te laten toenemen en de energievreters te verminderen.

76-100 Neem maatregelen zoals met je leidinggevende de werkdruk bespreken, een vakantie plannen of je eventueel kort ziek melden om aan je herstel te werken. Ook kan het helpen een korte periode eerder naar huis te gaan, bijvoorbeeld om 15.00 uur, waardoor je nog energie hebt om te sporten of te actief te ontspannen (meditatie).

101-125 naast de psychische klachten heb je waarschijnlijk ook veel last van lichamelijke klachten. Het is moeilijk om zelf de spanning te verminderen en te herstellen van de werkstress. Schakel iemand in die je kan helpen.