Dag 21 Gezondere keuzes zijn soms net zo lekker

Thema: challenge

Michiel had diëten al afgezworen maar wil minder toegeven aan impulsen om te snacken. Ook wil hij andere gewoontes aanleren. Als voorbeeld geeft hij hoe hij, als hij aanhikt tegen een deadline, een lepel pindakaas eet. Het is troostrijk, maar helpt hem niet om de deadline te halen. De lepel pindakaas heeft hij nu vervangen door een selderijstengel en romatomaatjes. Hij zegt: ‘Daar hou ik in the long run een beter gevoel aan over’. Ook zijn ontbijt heeft hij aangepast: ‘Pannenkoekje van havermout, banaan en ei is mijn favoriete ontbijt, beter dan boterhammen met hagelslag.’ Astrid, net als Michiel een deelnemer aan de challenge, zegt: ‘Ik word creatiever in het bedenken van recepten. Kook meer met onbewerkte producten. Ik eet niet zozeer minder, maar anders en val nog af ook!’

Deze voorbeelden van deelnemers aan de vorige challenge laten zien dat ze zich niet echt iets hoefden te ontzeggen. Dat ze eigenlijk erop vooruit zijn gegaan. Zelf heb ik dat ook gemerkt. Een paar recepten uit de tijd van de eerste challenge (zie voor de recepten stoppenmetsnacken.nl) zijn nog steeds mijn favoriet. Zoals de havermoutcrumble en de mangohangop. Koken en bakken met de airfryer is m’n nieuwste ontdekking. Heerlijk, die bananenmuffins met chocola. Maar meestal is de middagsnack bij de thee een handje amandelen. Aan het eten van amandelen zijn namelijk veel voordelen verbonden.

Amandelsnack

Onlangs publiceerden Australische onderzoekers dat een kleine portie van op zich ‘vette’ amandelen je helpen om gewicht te verliezen. Een portie is tussen de 30 en 50 gram, een klein handje. Met 50 gram krijg je bijna 300 calorieën binnen, het lijkt veel, maar het levert je een gevoel van verzadiging op. Zo eet je bij de volgende maaltijd 72 calorieën minder dan wanneer je een koolhydraatrijke snack had genomen. De verklaring hiervoor is dat amandelen vol eiwitten, onverzadigde vetzuren en vezels zitten en zo meer een gevoel van verzadiging opleveren dan een taartje. De amandelsnack leidt niet tot verhoging van je hartslag en een insulinepiek. Je krijgt dus niet snel erna weer trek. De vermindering met 72 lijkt wel niet spectaculair, maar als je dit 30 dagen volhoudt, heb je 2000 calorieën minder binnengekregen! Alsof je één dag helemaal hebt gevast. Nog wat voordelen: je krijgt er een slankere taille van en je verliest lichaamsvet. Opvallend is ook dat noten de eetlustregulerende hormonen beïnvloeden, de aanmaak van insuline juist verlagen en de polypeptide reactie van de alvleesklier met 44% verhogen. Polypeptide vertraagt de stofwisseling, waardoor je minder eet. Gewichtsverlies wordt zo gestimuleerd. 

Oefening alternatief bedenken

Bedenk één gezond alternatief voor ontbijt, lunch of hoofdmaaltijd of tussendoortje en pas dat een week toe. 


Uitgebreide oefeningen, toelichting en achtergrondinfo staan in mijn boek Stoppen met snacken. Gezonde (snack)recepten staan op www.stoppenmetsnacken.nl.

© carien karsten, stoppen met snacken, swp, 2022

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Accepteer de voorwaarden om door te gaan

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.