De vergeten opsteker van corona: het resetbrein

Thema: brein, Stress

Wat hebben we ernaar uitgekeken: naar het café gaan, eten in een restaurant, naar het theater, de film, een concert. Want wat was het saai. Geen praatje bij de koffieautomaat, niet lachen bij de lunch, maar de hele dag thuis achter hetzelfde bureau. 

Ook Lisette (28) had daar last van: dagen vol meetings en mailtjes. En dan nog een leidinggevende die haar afblafte. Vreselijk. Maar omdat ze verder niets om handen had, bedacht ze hoe ze zich kon beschermen tegen het geblaf van haar baas. Met wat voor een dier kon ze hem vergelijken? Geen twijfel: zo’n laag-bij-de-grondse terriër die overal z’n driftige neus insteekt en dan maar blaffen met z’n trillend korte staartje – een echte Jack Russell. Ze moest meteen lachen om dat beeld. Weg stress.

Zo bracht de coronatijd nog meer rust in haar leven: een maand niet drinken, meer bewegen en op tijd naar bed. En zelfs een cursus mindfulness via YouTube.

Toen alles na corona weer mocht, was het gedaan met de rust. Ze zei nu geen nee meer tegen een uitje. De ene avond speeddaten met een vriendin, de volgende avond naar de film en dan de disco in.

Met al die actie kwam ook de stress terug. Wat zouden haar vrienden wel niet denken als ze hen een afhaalmaaltijd voorzette? En dan nog haar rijbewijs verlengen, de belastingaangifte invullen, een nieuw abonnement regelen voor de sportschool. Hoe gaat dat allemaal lukken? Straks moet ze zich nog ziekmelden vanwege een acute burn-out. Ze zien haar aankomen. 

Lisette is niet de enige die last heeft van post-corona blues. De euforie om weer van alles te kunnen doen, laat geen tijd voor bezinning. Zonde om nu met een deken op de bank een domme serie te gaan kijken. Genieten zal je! Van alles wat je hebt gemist! En dat breekt op.

De verklaring daarvoor is niet ingewikkeld. Je vitaliteit wordt geregeld door drie netwerken in het brein: het schakelbrein (salience network), het resetbrein (default mode network) en het actiebrein (central executive network). Het schakelbrein zorgt ervoor dat ofwel het resetbrein aanstaat, ofwel het actiebrein.

Je resetbrein is actief als je je gedachten de vrije loop laat, herinneringen ophaalt, en nadenkt over jezelf en je omgang met anderen. Dat is ook wat Lisette deed toen ze de druk van haar manager wilde weerstaan. Maar nu er voortdurend actie is, krijgt het resetbrein minder de kans je weer in balans te brengen. Mogelijk krijgen nu meer mensen last van burn-out klachten dan tijdens corona. 

Wat doe je daaraan? Gewoon, ruimte geven voor het resetbrein. Het mag best weer een dag saai zijn. Je goed voelen schuilt in kleine dingen: maak een mooie of gekke foto, luister naar een podcast. Handel als een topsporter die ook weet dat je voldoende rust moet nemen om goed te kunnen presteren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.