jiujitsu

Grote veranderingen beginnen met kleine stappen. Dat weet je. Maar zelfs die kleine stappen zijn soms moeilijk te zetten. Je wilt van alles, bedenkt hoe je er aan kunt beginnen, maar dan is daar toch weer dat tegenwerkende deel van jezelf dat de leiding neemt en je plannen om zeep helpt. Hoe kun je dat protesterende zelf te slim af zijn? Een lesje mentale jiujitsu.

Elke (45) las mijn column over hoe je jezelf uit je coronadip kunt scrummen. ‘Dat is leuk’, mailt zij, ‘dat scrummen doe ik ook op mijn werk, maar voor mezelf vind ik het moeilijk toe te passen. Zeker nu. Ik kan intens moe zijn, ga vroeg naar bed en kom eigenlijk tot heel weinig. Van veel van mijn vriendinnen hoor ik hetzelfde. Je zit maar thuis, ziet weinig mensen, en komt tot niets. Hoe motiveer je jezelf dan om iets zinnigs te gaan doen. Meer bewegen bijvoorbeeld?’

Wat Elke vooral opbreekt, is het gebrek aan structuur. Het is niet dat ze niets doet, maar haar energie wordt minder en ze is bang om op te branden. Ze beweegt veel minder dan normaal en mist het fietsen naar haar werk. Het is alsof haar loomheid volledig beslag op haar legt. Ze wordt er zelfs chagrijnig van.

Mentale jiujitsu

Wat kan ze doen? Ik raad haar aan niet alleen maar plannen te maken, en zichzelf dapper toe spreken, maar om vooral aandacht te besteden aan dat deel van haar zelf dat niet mee wil werken, dat zo loom en sloom is. ‘Zie het als je tegenstander, die je alleen kunt verslaan door hem te slim af te zijn’, suggereer ik. Dat kun je doen door mentale jiujitsu toe te passen.

Jiujitsu is een Japanse zelfverdedigingskunst waarmee je een aanvaller snel kunt uitschakelen. Dat doe je door te anticiperen op de aanval. Als je dat op je tegenstribbelende zelf toepast, dan gaat het erom in te zien dat een deel van jezelf er altijd op uit is om vast te houden aan een bestaand patroon. Dat is de aanval. Die pareer je door je er niet tegen te verzetten, maar door erin mee te gaan. Dat betekent dat je gebruik moet maken van de dagelijkse gewoontes die je sowieso al hebt.

Stel je wilt wat sterker worden en/of meer in beweging komen. Ontwerp dan geen plannen met uitgebreide work outs en lange wandelingen. Houd het super simpel. En ga bijvoorbeeld 10 of 20 seconden planken per dag. Dat is de oefening waarbij je leunend op je ellebogen, met je gezicht naar de grond, je lichaam recht houdt voor zolang als dat gaat. Je behoudende zelf heeft daar natuurlijk geen zin in, die houdt alles het liefst bij het oude. Pareer dat door daarbij aan te sluiten. Bijvoorbeeld door het planken te koppelen aan een dagelijkse routine. Doe het na het douchen of tandenpoetsen. Je gebruikt dan een vaste routine als trigger voor je nieuwe gedrag. Zo val je aan door mee te buigen.

Let dan op twee dingen: de kleine nieuwe handeling moet natuurlijk binnen je vermogen liggen en je hoeft ervoor geen beroep te doen op je motivatie. Je maakt alleen de afspraak met jezelf: nadat ik…, zal ik… Om die gewoonte in je brein te programmeren kan je een leuke smiley tekenen of tegen jezelf zeggen: goed gedaan!

Vragen

Als je ondanks deze slimme strategie je tegenstribbelende zelf toch niet vloert. Stel jezelf dan de vraag: wat maakt dit moeilijk om te doen? En vervolgens: hoe kan ik dit makkelijker maken?

Je hebt bijvoorbeeld met jezelf afgesproken om na het douchen de plank te doen en die 20 seconden vol te houden. Maar heel stom, je vergeet het vaak te doen. Leg dan een mooi yogamatje op de grond dat je er ’s ochtends aan herinnert om te gaan planken. Of schrijf je gewoonte met een whiteboard stift op je spiegel. Kinderachtig? Welnee, je moet gewoon jezelf zover zien te krijgen dat je iets doet wat goed voor je is. Linksom of rechtsom.

Een keer begonnen, neemt je zelfvertrouwen toe, ervaar je dat je buikspieren sterker worden en krijg je er misschien plezier in jezelf uit te dagen. Je doet het nog een keer, of iets langer.

Elke besloot om na het douchen de plank te doen. Na een paar dagen deed ze de plank ook voor de lunch. Ze kreeg er plezier in en vroeg zich af wat ze nog meer aan kleine gewoontes kon ontwikkelen. Niet alleen om de dag te structureren, maar om meer plezier te ervaren. ‘Ik kom vast sterker uit de coronatijd dan ik erin ging’, is nu haar nuchter reactie.


Meer lezen:

B.J. Fogg, Kleine gewoontes, de eenvoudige en leuke manier on je gedrag te veranderen. Harper Collins,.€21,99.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu