Vier tips voor examenstress

Stress maakt je scherp en verhoogt je concentratie. Maar  is funest als de paniek toeslaat. Hoe kun je tijdens je toets of examen je stress in goede banen leiden?
Talitha (17) en Evi (18 ), 6 VWO leerlingen uit Haarlem, sturen me een mailtje over examenstress. Ze gaan onderzoeken hoe de groep 5 VWO van hun school voor de toets geschiedenis de stress kan beïnvloeden.
Ze zitten met een dilemma: iedereen reageert anders op stress: Thalita moet er niet aan denken tot vlak voor de toets door te werken. Evi heeft juist baat bij de deadline en werkt nog tot vlak voor het examen door. Nergens wordt daar aandacht aan besteed, niet in faalangsttrainingen en ook niet in het net verschenen boek Stop met stressen. De beide dames testen hun stresstypes met de korte vragenlijst in Tot hier en niet verder: Evi is hooggevoelig. Talitha functioneert juist goed als ze versnelt en is het turbotype.


Ze komen bij me langs om wat meer te horen over de korte termijntips: wat kun je in het hier-en-nu doen om de stress te verminderen? Tips die je vlak voor je toets kan toepassen, aangezien dat het meest haalbare is. Voor het bore-outtype hebben ze op al de tip gevonden dat deze koffie moet drinken om beter te presteren, of misschien wel Red Bull. Ze lachen bij het idee om deze tip in praktijk te brengen. Maar wat kunnen de andere types doen?

Tips

Straks krijgt iedereen de vragenlijst van de stresstypes die staat in Tot hier en niet verder. De helft van de groep geven ze stresstips gebaseerd op hun type, de andere helft, de controlegroep niet.
Ik geef ze de volgende suggesties. De turbo moet niet op hol slaan en controle krijgen via de ademhaling. Het crashtype heeft niet zoveel met waarschuwingssignalen, zit vooral in het hoofd en kan verstrikt raken in perfectionisme. Afleiding door op de omgeving te letten, bijvoorbeeld stoelen te tellen, roodharigen, mensen met rose kleren of iets dergelijks kan helpen. De hooggevoelige maakt van een klein ding een enorme berg en moet leren te relativeren en de rampgedachten te vervangen door een geruststellende. Het bore-outtype moet meer actief en betrokken worden, misschien door Red Bull te drinken of door eerdere successen te visualiseren. In het weekend mailt Evi dat ze hebben gekozen voor heel simpele tips: Valeriaan voor het turbotype, een bolletje roomijs voor het crashtype, pistachenootjes voor de hooggevoelige en de Red Bull voor het bore-outtype. Ben heel benieuwd!

Vorig bericht
Creatief met stress
Volgend bericht
Hoe zwijgen over seksueel geweld je carrière fnuikt

Gerelateerde berichten

No results found

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu