Coronastress bestrijden

Ook al voel je je gezond en fit, angst en stress kunnen hard toeslaan in deze tijden van corona. Je vreest misschien niet alleen voor je eigen gezondheid of die van anderen, maar je raakt mogelijk ook gestrest door onzekerheid over je financiële toekomst, onduidelijkheid over het werk dat je nu thuis of online moet doen, de extra gezinsactiviteiten thuis, of juist het gebrek daaraan. Wat doe je in zo’n situatie waar je je moeilijk aan kunt onttrekken?

Hoe raar het ook klinkt, de winst van zo’n tijd als dit is, dat je, met al je inzet voor anderen, en je afhankelijkheid van anderen, vooral op jezelf moet afgaan. Met alle verwarrende boodschappen die op je afkomen, ben je meer dan ooit op jezelf aangewezen om te bepalen wat zinvol is om te doen.

Een inzicht dat je daarbij kan helpen is het onderscheid tussen de cirkel van invloed en de cirkel van betrokkenheid dat komt van managementgoeroe Stephen Covey. De kern is dat je je moet focussen op dingen waar je invloed op kunt uitoefenen en je niet te druk moet maken over zaken waar je je wel betrokken bij voelt, zoals de verspreiding van het corona virus, maar waar je zelf niets aan kunt doen.

Het heeft dus geen zin om je druk te maken over de vraag of je al of niet ziek zult worden. Wat je wel kunt doen is alle bekende voorzorgsmaatregelen nemen om besmetting van jezelf en anderen te voorkomen. Maar er is natuurlijk veel meer dat je kunt doen. Je kunt bijvoorbeeld boodschappen doen voor bejaarde buren, zet voor de deur een bloemetje erbij en laat ze weten hoe belangrijk ze voor je zijn.

Intuïtie

Als je werk en een druk gezinsleven op elkaar moet afstemmen, laat je in deze tijd dan niet te veel leiden door de druk die ervaart van je baas of je collega’s. Bepaal voor jezelf wat belangrijk is om te doen en wanneer je dat het beste kunt doen. Dat is vaak niet zo ingewikkeld, omdat je wel aanvoelt wat wanneer belangrijk is om te doen. Het is helemaal niet gek om in dit geval op je intuïtie en onmiddellijke ingeving af te gaan.

Lukt het je niet om je computer zo in te stellen dat je zonder problemen online met collega’s kunt overleggen, blijf dan niet te lang experimenteren maar bel een collega die daar meer verstand van heeft.

Je kunt je familielid met wie het heel slecht gaat niet bezoeken, maar je kunt je wel heel betrokken tonen en steunen. Zodat de partner van het familielid voelt dat deze er niet alleen voor staat.

En ja, je blijft ook het meest effectief als je opgewekt en vrolijk bent. Het kan geen kwaad om af en toe online wat sociale afleiding te zoeken. Doe bijvoorbeeld met  vrienden via de app houseparty spelletjes. Zoals thirty seconds: je tekent iets en de anderen moeten binnen dertig seconden raden wat het is. Laat deze online pagina zorgen voor een blije dag: //depridoeboek.nl/pages/hoe-blijf-je-blij-tijdens-corona-la-la-la

Dit is ook een tijd dat je sommige opvattingen over hoe je moet leven misschien moet loslaten. Het is echt niet zo dat als je even geen tijd voor jezelf hebt dat je dan gelijk overbelast raakt. Juist als je zinvolle dingen doet, mensen helpt, en vrolijk blijft, kun je heel veel aan.

En vergeet niet stil te staan bij de goeie dingen die er nog zijn, of die er misschien juist wel nu zijn, zoals een goed contact met je dierbaren, tijd om een goed boek te lezen of naar muziek te luisteren, bijvoorbeeld een concert van het Concertgebouworkest via hun Facebookpagina.

Wat je fysieke gezondheid betreft: probeer iedere dag een rustige ademhalingsoefening te doen, terwijl je relaxt zit of ligt. De spanning rond het virus heeft onherroepelijk ook een effect op je lijf, je maakt meer stresshormonen aan. Dat is niet te voorkomen. Wel kun je je inzetten om tot rust te komen en te kalmeren. Maak daarvoor gebruik van de ademhalingsoefeningen en meditatieoefeningen die je op internet kunt vinden. Zorg voor je conditie door gymoefeningen te doen of touwtje te springen. Voor oefeningen op de minitrampoline: zie beweging.tv.

Heel belangrijk in deze superstressvolle tijden is troost. Die arm om je heen, het knuffelen met anderen is misschien iets wat je het meest mist. We zijn graag bij elkaar, we zijn kuddedieren. Dus zoek online contact met elkaar, maak grappen, help elkaar, toon je dankbaarheid, en maak je niet te druk over dingen die misschien niet lopen zoals je dat het liefst zou willen. Ontdek je nieuwe zelf.

Vorig bericht
Twee vuisten tegen corona-angst

Gerelateerde berichten

Niets gevonden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu