Geef géén feedback, en meer verrassende lessen uit de sportpsychologie

‘Never change a winning team’ is de bekendste tip uit de sportpsychologie, maar het is een mythe. Om te winnen moet je juist wel veranderen, en nog andere tips uit de sportpsychologie. 

In hun boek Het sportbrein fileren mental coaches Eva Maenhout en Kris Perquy een aantal mythes uit de sportpsychologie. Ze zijn daarbij ook zo vriendelijk om uit te leggen hoe het wél moet. Dit zijn drie voorbeelden die je als leidinggevende kunt toepassen.

1 Change a winning team

Waarom zou je een goed functionerend team uit elkaar halen? Doen ze dat ook bij topsport? Jazeker. Vooral om ervoor te zorgen dat het team niet te gemakzuchtig wordt en op zijn lauweren gaat rusten. Wil je een team dat scherp, alert en slagvaardig is, schud de boel dan regelmatig op. Verander van strategie, zet mensen op een andere plek, en kies voor diversiteit. 

Dat doe je natuurlijk weloverwogen. De teamleden moeten ervaren dat ze van elkaar afhankelijk zijn om bepaalde doelen te halen. Ze moeten informatie willen delen, en ze moeten elkaar feedback durven geven. Ook moet ieder teamlid ervan doordrongen zijn dat ze het best presteren als ze elkaar ondersteunen. Voorwaarde is dat iedereen beseft waarom ze samenwerken en wat ze aan elkaar hebben. Besteed daarom voldoende tijd om die gemeenschappelijkheid te bespreken en te verwoorden.

2. Focus op valkuilen

Iedereen die in een team heeft gewerkt weet wat er mis kan gaan: je vertrouwt anderen niet, je vermijdt conflicten, je voelt je niet betrokken en niet verantwoordelijk voor het resultaat van het team. Het zijn veelvoorkomende valkuilen. Als teamleider doe je er dan ook goed aan om juist die te vermijden. 

Vertrouwen bouw je op door ook je menselijke kant te laten zien. Maak duidelijk waar je mee worstelt, en waar je in gelooft. Kortom: toon je kwetsbaarheid. 

Conflicten moet je eerst aan het licht brengen voor je ze kunt doven. Let vooral op ‘koude conflicten’: teamleden die elkaar vermijden, elkaar niet aankijken, of gewoon cynisch zijn. Als dat gebeurt, ga dan niet meteen zeggen wat je van iedereen verwacht, maar probeer te achterhalen wat er aan de hand is: observeer, benoem de feiten, geef aan wat je gaat doen en verwoord de gezamenlijkheid.

Betrokkenheid en verantwoordelijkheid kun je stimuleren door teamleden hun eigen mening naar voren te laten brengen. Laat merken dat ieders inbreng ertoe doet. Als dit lukt, voelen teamleden zich verantwoordelijk; dit komt ook het resultaat ten goede.

3. Geef geen feedback

Veel leidinggevenden denken er goed aan te doen negatieve feedback positief te verpakken: je begint met een compliment, geeft vervolgens de kritiek, en sluit af met een positieve noot. De zogenoemde sandwichformule. Gebruik die vooral niet. Bij de eerste positieve opmerking wacht de medewerker al op de onvermijdelijke ‘maar’ die gaat komen. En dan wordt alleen de negatieve feedback onthouden. Gevolg: motivatie neemt af, of er wordt alleen nog maar hard gewerkt om te laten zien dat de leidinggevende het mis heeft. 

Stop daarom met het geven van feedback, en ga over op het geven van ‘feedforward’: kom met suggesties, en vertel wat jouw oplossingen en verwachtingen voor de toekomst zijn. Dan kan ieder teamlid zelf beslissen wat hij of zij ermee doet.

Topcoach voor een topteam word je niet zomaar. Het vraagt om aandacht voor ieder afzonderlijk teamlid, om een scherpe focus op het gezamenlijk belang, en om veel respect en geduld. Ook als je team dan niet als winnaar uit de bus komt, is de winst groot: je werkt met mensen die ervoor gaan, je wordt serieus genomen, en je houdt voeling met je team.

Bron: Eva Maenhout en Kris Perquy, Het sportbrein – mythes uit de sportpsychologie ontkracht

Vorig bericht
Waar ligt de barrière voor een carrière? Millennials over hun kansen en bedreigingen

Gerelateerde berichten

No results found

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu