onderzoek je schema’s

Psychologen die via vragenlijsten onderzoeken welke psychologische effecten covid-19 heeft, komen tot de conclusie dat de reacties van mensen op de lockdown, recessie en anderhalvemetersamenleving erg van elkaar verschillen. De effecten Afhankelijk van de omstandigheden – alleenwonend of niet- en persoonlijkheidskenmerken, introvert of toch meer extravert reageren mensen met frustratie of juist met een gevoel van opluchting. Sommige mensen ervaren het taboe op elkaar zoenen en handen geven als bevrijdend.  Het onderzoeksinstituut over geluk en economie van de Erasmus Universiteit (13 juni NRC) laat zien dat in de beginweken van corona het geluksgevoel bij 65% van de mensen daalde en dat het bij 11% juist omhoogging. Bij de overige respondenten had het geen effect.

Drie oorzaken ongeluksgevoel

Zoals gebruikelijk verklaren de onderzoekers de verschillen uit persoonlijke aanleg en omstandigheden. Volgens onderzoekers speelt er in hoe we ons voelen ook een derde factor mee en dat zijn leerervaringen. Hebben mensen bijvoorbeeld geleerd om met tegenslag om te gaan en daar flexibel op te reageren? Dan voel je veerkracht en voel je je competent met tegenslag om te gaan.

Herhaling van vroegere schema’s of patronen

We leren al van jongs af aan over onszelf en de wereld. Als er bijvoorbeeld een overlijden is in een gezin van een broertje of zusje kun je leren dat het belangrijk is lief voor de ander te zijn en minder aandacht te besteden aan de vervulling van je eigen behoeften. Of als je gepest wordt op school, kun je de buitenwereld als gevaarlijk of vijandig zien en jezelf minderwaardig, zwak of hulpeloos. Een verwaarlozende ouder die vergeet wat je net hebt verteld en zelfs ontkent dat je iets over bijvoorbeeld school hebt gezegd, kan je het gevoel geven er niet toe te doen. Dit soort jeugdervaringen kunnen je blik op de wereld en jezelf vormen en ervoor zorgen dat je ondanks materiële welstand je toch ongelukkig voelt.

Tegenbewijs opsporen

Je kunt weinig veranderen aan je persoonlijke aanleg, als je introvert bent zal je misschien iets opschuiven door therapie richting extraversie, maar echt flamboyant en uitbundig zal je waarschijnlijk niet worden. Ook de omstandigheden zijn zoals ze zijn, de anderhalvemetersamenleving vanwege covid-19 zijn moeilijk in je eentje te beïnvloeden. Maar wel kun je zelf vroege schema’s in je leven opsporen en nagaan hoe die nu nog je leven beïnvloeden. Je maakt daarvoor een tijdslijn van lichte of ernstige traumatische gebeurtenissen in je leven. En bij iedere gebeurtenis vraag je je af hoe het je heeft beïnvloed, in de zin van je kijk op jezelf, de ander en de wereld. Maak de volgende zinnen af: ik vind de wereld….; andere mensen zijn ….; als persoon ben ik …. Stel dat je bijvoorbeeld een verwaarlozende moeder hebt gehad, dan kun je de buitenwereld en de ander zien als vijandig: je bestaat niet in hun ogen. Over jezelf denk je dat je niet gezien wordt door de ander, niet meetelt. Wat je dan als zelfhulp kunt doen is tegenbewijs verzamelen. Wanneer kreeg je erkenning, werd je gezien door de ander en deed je ertoe? En visualiseer iedere keer dat je impuls is jezelf niet erkend te voelen, het tegenbewijs.

Resetten van het brein

Als je deze reparatie van wereldbeeld, de ander en jezelf maar vaak genoeg herhaalt wanneer het oude patroon de kop opsteekt, dan vormt zich een nieuw patroon. Wat het geheugen slaat het nieuwe patroon op in je lange termijn geheugen. De wereld deugt, de ander en jij. Op zo’n manier kun je je ondanks covid-19 gelukkiger voelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu