Minder stress in 2020. Prikkel je onbewuste

Het nieuwe jaar komt er aan. Daarmee de goede voornemens. Even het gevoel: nu gaat het lukken! Maar al snel het besef: nee, toch niet. Je hebt al die goede adviezen al geprobeerd, zoals: formuleer je voornemens als concrete doelen, en zet ze om in haalbare stappen. Nog werd het niks. Tijd voor een nieuwe aanpak: prikkel je onbewuste. Op naar een gezonder 2020.

Je kent het. Je bent vast besloten gezonder te eten, meer te bewegen en minder te drinken. Maar … Op het station ruik je vers gebakken croissantjes. Voor je het weet reken je je bestelling af.  Op kantoor, ook heel aardig,  staat er een schaal met koekjes. Als vanzelf daalt je arm en pak je die glanzende macaron. In het warenhuis wil je de trap nemen, maar je kijkt net op je mobiel. Je staat al op de eerste trede van de roltrap. Minder op je smart phone kijken, ook zo’n voornemen. Maar je wilt wel even weten hoe er is gereageerd op je leuke foto. Wie niet? En wie gaat er nu naar de sportschool als Netflix aanstaat? En dat glaasje wijn heb je gewoon nodig om je te ontspannen.

De wil van je lijf

Goede voornemens maken, doe je met je hoofd. Maar er is iets dat sterker is dan je verstand en je wil bij elkaar: je onbewuste. Of, simpeler gezegd, de wil van je lijf. Dat lijf heeft een voorkeur voor vet, zoet en zitten. Zeker als je gestrest bent. 

Wil je toch iets doen met je goede voornemens, dan moet je je lijf om de tuin leiden. In plaats van je te laten sturen door de geur van croissants, het glimmend glazuur van de macaron, of het trillen van je telefoon, zorg je voor prikkels die je een andere kant uit sturen. ‘Nudging’ heet dat in het Engels. Dat betekent dat je jezelf duwtjes in de goede richting geeft. 

De artsen David van Bodegom en Rudi Westendorp schreven er een boek over: 10 jaar cadeau. Ze beweren dat je gemiddeld tien jaar langer gezond leeft als je hun ‘nudging methode’ volgt. Zij werken met vier strategieën om ongezonde prikkels in je omgeving aan te pakken: verwijderen, vervangen, vermijden en voorbereiden. 

Verwijderen doe je bijvoorbeeld door al die lekkere dingen zoals snoep, drank en chips uit het zicht te plaatsen. Dus geen koekjestrommel op het aanrecht, geen snoep- of frisdranken automaat op school of kantoor. Vervang het door fraai ogende fruitschalen, of ingenieuze bruiswatermachines. 

Vermijden doe je bijvoorbeeld door je route naar je werk te verleggen. Je komt dan niet langs die bakker loopt, en de roltrap blijft buiten zicht, terwijl je telefoon onder in je rugzak is opgeborgen. Gaat dat allemaal niet lukken, dan kun je je wel voorbereiden door niet met een hongerige maag op stap te gaan: eet een appel en drink een glas water voor je op stap gaat. Het zijn kleine stappen. Maar wie wortels eet in plaats van chips is in een paar jaar kilo’s kwijt.  

Laden vol fruit

Begin ermee om je keuken anders in te richten: kleinere borden, kleinere wijnglazen, geen pizzaresten in de koelkast, geen frituurpan en airfryer op het aanrecht. Wel maatbekers om je eten af te passen. En natuurlijk laden vol groente en fruit. 

Dan ga je naar de woonkamer. Plaats er een roeiapparaat en verwijder de tv. Weg met dat dekentje op de bank: als je het minder warm hebt, verbrand je meer vet. Zet meteen de thermostaat een graadje lager. 

In de slaapkamer geen beeldschermen. Wakker worden doe je met een ouderwetse wekker. ’s Avonds ga je nog even wandelen en op je werk worden de vaste bureaus vervangen door flexibele tafels. Kun je af en toe tien minuten staande werken. Vergaderen? Kan ook staande. Lunchen? Al wandelend buiten. En vergeet die tafeltennistafel niet in de kantine te plaatsen, en vervang je auto voor het woon-werkverkeer voor een snelle e-bike. En waarom zou je je dan ook niet meteen opgeven voor een teamsport of een koor? Goed voor je sociale contacten. Zo stap je aan het eind 2020 fit en vrolijk 2021 in. 

Bron: David van Bodegom & Rudi Westendorp, 10 jaar cadeau, een nieuwe aanpak om langer gezonder te leven, Atlas Contact. 

Vorig bericht
De angst om door de mand te vallen. Hoe kom je ervan af?
Volgend bericht
Goede kans dat je met EMDR snel van je burn-out af bent

Gerelateerde berichten

Niets gevonden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu