Mindfulness werkt, maar je kunt net zo goed gaan bowlen

Mindfulness is populair. Kinderen leren het op school. Studenten volgen er massaal cursussen voor, en bedrijven sturen medewerkers naar zo’n cursus in de hoop dat ze dan minder last van stress en burn-out krijgen.

De bekende achtweekse cursus Mindfulness-based Stress Reduction (MBSR) of Mindfulness-based Cognitive Therapy (MBCT) is een van de meest wetenschappelijk onderzochte cursussen. De resultaten zijn positief. De meeste mensen voelen minder stress door de cursus. Maar dat komt niet specifiek door de meditatieve houding die je daar aanleert, maar door de positieve verwachtingen als je aan zoiets begint, door sociale hechting in de groep, en het enthousiasme van de instructeurs.

Tenminste, dat zeggen de onderzoekers Daniel Goleman en Richard J. Davidson. Volgens hen kun je dezelfde positieve resultaten bereiken door pilates te doen, te gaan hardlopen, muziek te maken, te bowlen, of met overgave een paleodieet te volgen. Allemaal prima manieren om je stress te verlichten.

Maar is er dan niets dat mindfulness en meditatie onderscheidt van andere activiteiten waardoor het extra zou helpen om je wat relaxter te voelen? Goleman en Davidson, die decennialang onderzoek hebben gedaan naar meditatie, stellen dat meditatie in feite een omscholing van aandacht is. Je wordt er een beter mens van: vrijgeviger, vriendelijker, geconcentreerder en minder rigide. Maar dan moet je het wel een paar uur per dag doen en het jarenlang volhouden.

En dan nog leidt meditatie niet tot verbetering van je gezondheid of betere prestaties in je werk. Als je bijvoorbeeld chronische pijnklachten hebt, kom je niet van je pijn af. Wel leer je om beter om te gaan met je pijn

Apenbrein

Een ander voordeel van meditatie is dat het je door de onderzoekers zo genoemde apenbrein uitzet. Het apenbrein is het opdringerige, op jezelf gerichte gekakel, waarbij je geheel en al in beslag wordt genomen door psychische angst en eindeloze to-dolijstjes.

Mindfulness verlicht stress. Ademhalingsoefeningen en meditatie helpen ook allemaal om je fitter te voelen. Heel belangrijk, want als je burn-out bent of dreigt te worden, staat de stressrespons voortdurend aan. Maar als je niet van plan bent de meditatie dagelijks voort te zetten, en als je mediteren best een frustrerende bezigheid vindt, kun je dus net zo goed iets anders gaan doen, waar je vrolijker van wordt. Paardrijden, bowlen, pilates, het helpt allemaal.

Mocht je uit zijn op langdurige veranderingen in je brein, waardoor je minder verslavingsgevoelig wordt en ook de overload aan informatie beperkt, motiveer jezelf dan voor de dagelijkse beoefening. Eventueel ondersteund door een mindfulness-app of videogame. Als je het mediteren volhoudt en er echt ervaren in wordt, dan leer je los te laten. Je reacties blijven minder ‘plakken’.


Bron: Daniel Goleman & Richard J. Davidson, 2017 Meditatie, de blijvende effecten op lichaam, geest en hersenen. Atlas Contact

 

Vorig bericht
Hardlopen beste medicijn tegen burn-out?
Volgend bericht
Het makkelijkste en meest effectieve goede voornemen

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu