Weg met de sleur

Ieder dag dezelfde route, dezelfde gesprekjes, hetzelfde eten, hetzelfde werk. Het kan makkelijk zijn, maar het kan je ook plotseling opbreken. Je wilt iets anders, iets geks, iets nieuws. Hoe zorg je er dan voor dat je echt wat verandert, en je niet alleen maar in een impuls dingen doet waar je later spijt van krijgt?

Onlangs gaf ik een workshop Job crafting. Of, met een mooi Nederlands woord: baan boetseren. Het idee was dat de werknemers zich meer baas over hun eigen werk konden voelen. Maar de deelnemers hadden een andere prioriteit: ze wilden vooral de sleur van hun dagelijks werk doorbreken. 

Die vraag confronteerde me ermee dat ik te hard van stapel liep. Ik wilde de cursisten hun sterke kanten laten ontdekken, en leren hoe ze dat voor hun werk konden inzetten. Maar als door overbelasting het beloningscentrum in je brein is uitgeschakeld, je geen plezier meer kunt ervaren, en je creativiteit is gedoofd, dan voel je alleen nog maar verveling, en heb je geen toegang tot wat je echt motiveert. Dan is er alleen nog die loden last van de dagelijkse sleur – en daar wil je vanaf. Dus voor je je baan boetseert, eerst maar eens van dat sleurgevoel af.

De tips

Als je werk je zwaar valt en je het gevoel hebt dat je jezelf door de dag moet slepen, dan weet je niet meer wat je wel plezier geeft. Als je dan toch wilt breken met de sleur kun je dingen doen die helemaal niet bij je passen, waardoor je jezelf nog verder in de put helpt. Om dat te voorkomen kan het helpen om gewoon maar even stil te staan bij de sleur. 

Doe dagelijks een kwartiertje niks. Zet een timer op vijftien minuten en ga zitten. Haal rustig adem. Wat wil je in dit kwartiertje het liefste doen? Komt er niets bij je op? Prima. Blijf zitten en staar wat voor je uit. Dit kwartiertje hoeft niets positiefs op te leveren. Misschien voel je je naar, gestrest of verveeld. Het zij zo. Het gaat erom dat je in dit kwartier bij je gevoel bent, zonder dat je er iets mee hoeft.

Heb je het te druk voor dat kwartiertje voor jezelf? Kijk dan wat je minder kunt doen. Meld je af voor een vergadering. Zeg nee op een verzoek om iets te regelen. Vraag een ander iets van je over te nemen. Kijk welke taken je kunt delegeren. Misschien heb je het werk van iemand anders op je genomen. Als dat zo is, geef het werk dan vriendelijk doch beslist terug. 

Dat is alvast een kwartier winst per dag. Even uit de sleur door vooral niets te doen. Heb je dat een paar keer gedaan, dan ontstaat er langzamerhand wat ruimte om stil te staan bij de dingen waarop je je op een dag kan verheugen. Ook daarvoor geldt: stel geen hoge eisen aan jezelf. Houd jezelf niet voor dat je je prettig moet voelen of iets zou moeten presteren. Op een gegeven moment ontdek je vanzelf dat er dingen zijn waar je je op een dag op kunt verheugen: een praatje met een collega, wandelen in de pauze, of gewoon even een blokje om. 

Nu je toch dat kwartiertje per dag extra hebt, kun je dat mooi gebruiken om die eenvoudige leuke dingen te doen. Doe dat, en ga er in op. Dus laat je smartphone dan met rust. Met alle aandacht voor dit simpele plezier, ontdek je weer nieuwe dingen, waar je ook weer plezier aan kunt beleven.

En nu je meer plezier ervaart, wordt het je ook weer duidelijk waar je behoefte naar uitgaat. Beweging? Ontspanning? Nieuwe dingen leren? Intimiteit? Lekker eten? Ergens bij horen? Iedereen heeft behoeften. Kijk hoe je aan jouw behoeften tegemoet kunt komen. Al is het maar dat kwartier per dag. 

Nu je weer dingen doet die je voldoening geven, lukt het je ook om te bedenken hoe je je dagelijkse routines net iets anders kunt aanpakken. Zet bijvoorbeeld de wekker een uurtje vroeger en ontbijt uitgebreid. Neem dan iets anders dan die twee boterhammen, of dat bakje muesli. Bak wentelteefjes, of speltpannenkoeken. Het is maar een voorbeeld. Pak je normaal het openbaar vervoer? Probeer het dan eens op een e-bike. Of neem een andere route op de fiets. 

Vergeet dan niet nog eens terug te denken aan de sleur, en hoe het toegeven aan die sleur je nieuwe energie heeft gegeven. Je zou die sleur zomaar kunnen gaan waarderen. 

Vorig bericht
Wat kan je baas aan je stressklachten doen?
Volgend bericht
Twee vuisten tegen corona-angst

Gerelateerde berichten

Niets gevonden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu